Poate să fie folosită cartea de identitate electronică (CIE) în relația cu ANAF?

Poate să fie folosită cartea de identitate electronică – CIE în relația cu ANAF? Este una dintre principalele întrebări ale antreprenorilor de când cartea de identitate electronică (CIE) a fost introdusă ca parte a digitalizării serviciilor publice în România. Așa cum știm, unul dintre beneficiile incluse este semnarea digitală a documentelor. Însă, este acest lucru…

Poate cartea de identitate electronică să fie folosită în relația cu ANAF?

Timp necesar pentru citit:

2 – 4 minute

Poate să fie folosită cartea de identitate electronică – CIE în relația cu ANAF? Este una dintre principalele întrebări ale antreprenorilor de când cartea de identitate electronică (CIE) a fost introdusă ca parte a digitalizării serviciilor publice în România. Așa cum știm, unul dintre beneficiile incluse este semnarea digitală a documentelor. Însă, este acest lucru posibil și în relația cu ANAF? Când și cum poate să fie folosită cartea de identitate electronică în relația cu ANAF?

Răspunsul este puțin mai nuanțat. În acest articol îți explic ce poți și ce nu poți face cu cartea de identitate electronică (CIE) în relația cu Agenția Națională de Administrare Fiscală și ce soluții sunt potrivite în prezent pentru afacerea ta.

Ce este CIE și ce conține?

Cartea de identitate electronică este un act de identitate modern, dotat cu cip care include:

  • datele personale ale titularului
  • imaginea facială
  • și un certificat digital calificat de semnătură electronică, emis de STS (Serviciul de Telecomunicații Speciale).

Această semnătură este legal calificată, conform Regulamentului eIDAS, dar… NU este recunoscută automat de toate instituțiile statului în toate platformele digitale.

Poate cartea de identitate electronică să fie folosită în relația cu ANAF?

Pentru a putea fi folosită în relația cu ANAF, semnătura electronică trebuie să fie în primul rând calificată și să permită utilizarea pentru

  • depunerea declarațiilor fiscale
  • accesul în SPV
  • transmiterea facturilor în RO e-Factura.

Poate fi folosită cartea de identitate electronică pentru autentificarea în SPV?

Deocamdată ANAF nu permite autentificarea în Spațiul Privat Virtual (SPV) folosind cartea de identitate electronică, însă pe viitor, vei putea accesa online servicii publice și administrative (SPV ANAF, ITM, CNAS, ghiseul.ro) și vei putea semna electronic documente oficiale doar cu CEI. 

Poate fi folosită CIE pentru semnarea declarațiilor fiscale transmise la ANAF?

Nu, cel puțin nu în prezent.

Deși tehnic este posibilă semnarea cu CIE, platformele ANAF nu recunosc încă semnătura digitală calificată emisă de STS prin CIE ca metodă validă pentru:

  • depunerea declarațiilor fiscale 
  • transmiterea de cereri oficiale în format PDF semnat
  • semnarea contractelor de eșalonare sau a altor documente fiscale.

ANAF acceptă exclusiv semnătura electronică calificată emisă de furnizori privați acreditați (certSIGN, DigiSign etc.).

image 2

Ce trebuie să folosești în relația cu ANAF dacă ai o firmă?

Pentru persoane juridice (SRL, SRL-D, PFA, II, IF etc.), rămâne obligatoriu certificatul digital calificat emis de un furnizor autorizat. Totuși, CEI permite înscrierea unor certificate pentru semnătură electronică calificată, valabile în România și în Uniunea Europeană, inclusiv pentru servicii oferite de terți. 

Înscrierea certificatelor se realizează la cererea titularului CEI, contra cost, de către un furnizor de servicii de încredere, ulterior producerii actului de identitate.

Se va schimba această situație în viitor?

Este posibil. Scopul pe termen lung al digitalizării este ca toate instituțiile statului să accepte semnătura din CIE în toate fluxurile administrative. Totuși:

  • implementarea tehnică necesită timp
  • platformele ANAF sunt încă dependente de integrările existente cu furnizorii privați
  • nu există, la momentul redactării acestui articol (august 2025), un anunț oficial privind acceptarea semnăturii CIE pentru documente fiscale.

De asemenea, dacă vrei să afli mai multe informații despre diferențele dintre certificatul digital de semnătură electronică și cartea de identitate electronică, găsești articolul complet în blogul Bizipedia, precum și alte articole despre semnătura electronică.


Expert Contabil membru CECCAR, pasionată de content marketing, traduc aspectele fiscale și de business într-un limbaj antreprenorial ușor de digerat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *