Cum alegi codurile CAEN potrivite pentru afacerea ta?

Indiferent dacă te afli la început de drum, vrei să-ți diversifici activitatea sau să îți reinventezi afacerea, alegerea codurilor CAEN este crucială. Cum alegi codurile CAEN potrivite pentru afacerea ta și ce trebuie să știi? Citește în continuare și te voi ghida pas cu pas.

Ce este codul CAEN?

CAEN reprezintă un acronim pentru Clasificarea Activităților din Economia Națională, acesta fiind un sistem standardizat de clasificare a activităților economice, utilizat în România pentru a încadra obiectul de activitate al unei firme. Acestea sunt grupate în mai multe secțiuni, diviziuni, grupe și clase, și fiecare cod CAEN este unic, fiind format din patru cifre.

De exemplu: 

7311 – Activităţi ale agenţiilor de publicitate

Este un cod CAEN care face parte din 

  • secțiunea SECŢIUNEA N – ACTIVITĂŢI PROFESIONALE, ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE
  • diviziunea 73 – Publicitate, activităţi de studiere a pieţei și relații publice
  • grupa 731 – Publicitate
  • clasa 7311 – Activităţi ale agenţiilor de publicitate

Important:

  1. Fiecare firmă/PFA are un singur obiect de activitate principal, reprezentat de un cod CAEN. 
  2. Se mai pot adăuga și alte coduri CAEN secundare (în cazul PFA-urilor maxim 4 coduri secundare), atât la înființare, cât și ulterior. 
  3. La înființarea firmei (PFA sau SRL) trebuie să alegi OBLIGATORIU cel puțin un cod CAEN, care va deveni obiectul principal de activitate.
  4. Pe parcurs, atât codul CAEN principal, cât și cele secundare pot fi modificate.

Cum alegi codurile CAEN potrivite pentru afacerea ta?

Pentru a te asigura că alegi codurile CAEN potrivite este important să parcurgi câțiva pași esențiali, după cum urmează:

Pasul 1: Alege activitățile pe care vrei să le desfășori

Este important să identifici ce activități vei vrea să desfășori, dar mai ales, care va fi activitatea de bază (principală). Chiar dacă nu vei începe să obții venituri din toate activitățile, îți poți selecta încă de la înființare toate codurile CAEN de care vei avea nevoie, astfel încât să economisești banii pentru taxa pe care ar trebui să o plătești la actualizarea listei CAEN ulterior.

Pasul 2: Caută activitățile vizate în lista codurilor CAEN

Lista actualizată a codurilor CAEN se găsește pe site-ul ONRC (Oficiul Național al Registrului Comerțului). Este important să cauți în lista actualizată pentru a avea cea mai nouă versiune a codurilor CAEN.

Cum identifici codurile de care ai nevoie? Cauți în Nomenclator denumirea care descrie cel mai bine activitatea pe care o vei desfășura. 

De exemplu, dacă vrei să prestezi servicii de promovare social media, content marketing și/copywriting atunci trebuie să alegi codurile CAEN 7311 Activităţi ale agenţiilor de publicitate și 7312 Servicii de reprezentare media. 

După cum poți observa, nu vei găsi neapărat denumirea exactă a activității tale, dar trebuie să identifici codurile CAEN a căror denumire are cea mai mare potrivire.

Pasul 3: Verifică dacă ai nevoie de autorizații/certificări

Ca PFA pentru orice cod CAEN ai nevoie de dovada experienței sau a studiilor, în vreme ce ca SRL sunt doar câteva coduri CAEN unde ți se solicită acest lucru. 

Totuși, indiferent de forma juridică, pentru anumite coduri CAEN este posibil să ai nevoie de unele autorizații sau avize speciale

De asemenea, trebuie să stabilești dacă unele coduri CAEN pot fi desfășurate la sediul social, punct de lucru sau doar la terți. 

Totodată, pentru unele coduri CAEN 

  • există anumite restricții – de exemplu, profesia de avocat care poate fi exercitată doar ca societate profesională de avocați (SRPL) sau cabinete de avocat, de către avocaţii înscrişi în tabloul baroului din care fac parte)
  • nu se acceptă și alte coduri (cod unic)  – de exemplu: societățile specializate și cabinetele individuale de detectivi particulari, prevăzute la clasele CAEN 8001 – Activități de investigații și servicii private de protecție 
  • este necesar să fie OBLIGATORIU cel principal

Pasul 4: Cere sfatul unui contabil

Chiar dacă ești hotărât, este recomandat să apelezi și la sfatul unui contabil. Acesta îți poate explica toate implicațiile fiscale ale fiecărui cod CAEN. ÎN plus, te poate ajuta și în procedura de actualizare coduri CAEN.

De ce este important să alegi corect codurile CAEN?

Alegerea codurilor CAEN potrivite este importantă din mai multe motive:

  • Legal – doar activitățile înregistrate pot fi desfășurate legal de firmă.
  • Fiscal – unele activități beneficiază de regimuri fiscale speciale (ex: scutiri de impozit, accize, TVA).
  • Finanțări & Programe de sprijin – multe fonduri europene sau programe naționale se adresează firmelor cu anumite coduri CAEN.
  • Autorizări – unele activități necesită avize sau autorizații speciale (ex: coduri din domeniul sănătății, construcțiilor, alimentației publice).

Ce se întâmplă dacă alegi greșit?

Dacă nu alegi bine codurile CAEN și desfășori activități pe un cod CAEN greșit, poți primi amendă sau chiar suspendarea activității. De aceea, e bine să actualizezi codurile ori de câte ori introduci o nouă activitate în firmă.

De exemplu:

Dacă tu faci website-uri, trebuie obligatoriu să ai înscrise în actul constitutiv codurile CAEN din diviziunea 63​ Activităţi ale portalurilor web, prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe, grupele 631 Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe și 639 Activităţi ale portalurilor web și alte activităţi de servicii informaţionale, cu clasele:

  • 6310 Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe
  • 6391 Activităţi ale portalurilor web
  • 6392 Alte activităţi de servicii informaţionale n.c.a.

Alegerea codurilor CAEN deși este un pas aparent simplu, este esențial să îl tratezi cu maximă atenție. Astfel, cu codurile potrivite, afacerea ta va fi mai bine pregătită pentru dezvoltare, parteneriate și finanțări, dar și ferită de amenzi.

Vrei să știi dacă un anumit cod CAEN este potrivit pentru ideea ta de afacere? Scrie-ne în comentarii sau în pagina de contact.


Expert Contabil membru CECCAR, pasionată de content marketing, traduc aspectele fiscale și de business într-un limbaj antreprenorial ușor de digerat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *