
Fonduri europene pentru IMM-uri: Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală alocă 20 de milioane de euro pentru IMM-urile care doresc să înregistreze mărci și desene industriale!
Începând cu data de 11 ianuarie 2021 s-a dat startul înscrierilor pentru subvențiile în valoare totală de 20 milioane de euro, alocate de Oficiul European IMM-urilor care doresc să înregistreze mărci, desene sau modele industriale.
Fonduri europene pentru IMM-uri
Fondurile europene fac parte dintr-un program numit „Ideas Powered for Business” al EUIPO (Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală) și se acordă sub formă de rambursări pentru cererile de înregistrare de mărci, desene sau modele industriale. Finanțarea maximă care se poate obține este de 1.500 euro/IMM.
Ce este și cum te poate ajuta Programul inițiat de Oficiul European?
Programul Ideas Powered for Business este o acțiune comună derulată de Comisia Europeană și EUIPO (Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală) ce are ca scop principal sprijinirea IMM-urilor care doresc să-și protejeze proprietatea intelectuală la nivel național, regional sau al Uniunii Europene. Schema de subvenții lansată de CE și Oficiul European are un buget total în valoare de 20 milioane de euro, bani ce pot fi accesați de întreprinderile mici și mijlocii, la nivelul celor 27 de state ale Uniunii Europene.
Conform statisticilor, din totalul companiilor mici și mijlocii doar 9% și-au înregistrat drepturile de proprietate intelectuală. Prin intermediul acestui program, solicitanții pot obține 50% din valoarea taxelor pentru cererile de înregistrare de mărci, desene sau modele industriale.
Eligibilitate: Condiții și criterii pentru acordarea fondurilor europene
Începând cu 11 Ianuarie 2021 se pot depune cererile pentru subvențiile acordate de Uniunea Europeană. În vederea obținerii acestui sprijin financiar, solicitantul trebuie
- să facă parte din categoria IMM-urilor și
- să nu primească deja finanțare națională sau din partea UE, pentru aceleași servicii.
Pentru a fi considerată IMM (Întreprinderi Micro, Mici și Mijlocii), o întreprindere trebuie să aibă
- mai puțin de 250 de angajați,
- o cifră de afaceri anuală netă de până în 50 de milioane de euro și/sau
- să dețină active totale de până în 43 de milioane de euro.
Subvențiile sunt acordate pe principiul primul venit, primul servit, iar cererea poate fi depusă într-unul dintre cele 5 intervale din anul 2021, și anume:
- 11 ianuarie – 31 ianuarie;
- 1 martie -31 martie;
- 1 mai- 31 mai;
- 1 iulie- 31 iulie;
- 1 septembrie -31 septembrie.
Care sunt pașii pentru obținerea subvenției?

# Pasul 1
Primul pas constă în depunerea online a formularului de candidatură împreună cu documentația aferentă pentru verificarea stării IMM-ului. În cazul în care IMM-ul este eligibil, decizia de subvenție va fi primită pe email.
# Pasul 2
După primirea deciziei de subvenție de la Oficiu, se poate trece la următorul pas, și anume, depunerea cererii de înregistrare a mărcii sau a desenului/modelului. Tot la acest pas, se face și plata în termen de 30 de zile de la primirea deciziei de acordare. Mărcile, desenele și modelele pot fi solicitate la unul dintre oficiile naționale de proprietate intelectuală ale UE (la nivel național), la Oficiul de Proprietate Intelectuală din Benelux (care acoperă Belgia, Țările de Jos și Luxemburg – nivel regional) sau în EUIPO (acoperind toate statele membre ale UE). Asemenea depunerii formularului de candidatură, pasul doi se va face online, rapid și ușor.
# Pasul 3
În cele din urmă, după achitarea taxelor, mai este necesară doar transmiterea cererii de rambursare, iar în urma validării documentației trimise, plata va fi rambursată în contul ales de către solicitant. Cererea de rambursare va fi transmisă utilizând linkul disponibil în decizia de acordare a grantului (la pasul 1). Odată trimis, veți primi un e-mail care confirmă primirea cererii de plată. Plata, sub rezerva aprobării informațiilor și documentației transmise, va fi efectuată în termen de o lună, iar beneficiarii vor fi informați prin e-mail în consecință.
Pentru a vă asigura că întreprinderea dumneavoastră îndeplinește aceste condiții și pentru asistență în procedura de obținere a rambursărilor, recomandarea noastră este să apelați la un avocat specializat sau la o agenție de proprietate intelectuală.