Noile reglementări pentru accesibilitate în mediul online

Știai că dacă alegi să ignori o minoritate dintre clienți pe website-ul tău, și dacă se aprinde un beculeț la vreo autoritate de control — riști o amendă de 15.000 RON pentru website-ul afacerii tale?

Poate ai auzit deja: din 28 iunie 2025, accesibilitatea digitală nu mai este „opțională”, ci devine obligație legală pentru majoritatea website-urilor și aplicațiilor online. Și nu vorbim doar de instituții publice, ci și de business-uri private care vând sau oferă servicii online.

Hai să vedem concret cine e vizat, ce înseamnă accesibilitatea și ce amenzi riști dacă ignori subiectul.

Cadru legal:

Începând cu 28 iunie 2025 în România se aplică integral Legea nr. 232/2022, care transpune Directiva (UE) 2019/882 (European Accessibility Act – EAA). Actul introduce cerințe obligatorii de accesibilitate pentru o serie de produse și servicii destinate consumatorilor, inclusiv serviciile de comerț electronic. 

Cine este vizat?

Legea privind accesibilitatea website-urilor se aplică furnizorilor de servicii către consumatori (B2C) din categoriile enumerate în mod expres de lege, printre care:

  • servicii de comerț electronic (website-uri, aplicații, fluxuri de vânzare/checkout)
  • servicii de comunicații electronice
  • acces la servicii media audiovizuale
  • servicii bancare pentru consumatori
  • cărți electronice și software dedicat (inclusiv aplicații mobile)
  • elemente ale serviciilor de transport de pasageri (website-uri, aplicații, bilete electronice, info în timp real). 

Cine este exceptat?

Microîntreprinderile care oferă servicii (și care au sub 10 angajați și o cifră de afaceri < 2 mil.) sunt scutite de această obligație, conform art. 4 alin. (5) din Legea 232/2022, însă pot alege voluntar conformarea pentru website-urile lor. 

Atenție: excepția privește serviciile; pentru unele produse, alte reguli pot continua să se aplice.

Ce face ca un website să fie conform legii accesibilității?

Ce înseamnă „accesibil” în termeni legali?

UE indică EN 301 549 ca standard armonizat pentru accesibilitatea TIC. Pentru web/software, acesta încorporează WCAG 2.1 (nivel A/AA), la care adaugă cerințe privind interoperabilitatea cu tehnologii asistive, dar și informații despre accesibilitate. Astfel, prin alinierea la EN 301 549 și încorporarea WCAG 2.1 AA  asiguri website-ului tău prezumția de conformitate.

Ce trebuie să faci pentru a te conforma?

Concret, prentru ca un website să fie conform cu legea accesibilității trebuie să:

  • permită navigare 100% cu tastatura
  • aibă o ierarhie de headinguri corectă
  • un contrast corespunzător cu focus vizibil și texte alternative pentru imagini
  • să existe subtitrări/transcrieri pentru multimedia
  • să aibă zone de click suficient de mari, fără dependență exclusivă de culoare sau „captcha” dificil de rezolvat
  • să conțină formulare cu etichete, instrucțiuni și mesaje de eroare utile
  • să fie compatibil cu cititoare de ecran și tehnologii asistive (de exemplu mărire de conținut)

Important: 

Pentru un website care vinde servicii, Legea 232/2022 cere 

  • să pui la dispoziția publicului informații despre cum respecți accesibilitatea (scris și oral, într-un mod accesibil)
  • să menții conformitatea în timp 
  • și să cooperezi cu autoritățile. 

Nu se cere neapărat o „declarație publică” tip WAD, dar informațiile privind accesibilitatea sunt obligatorii.

Ce trebuie să faci (checklist practic pentru antreprenori)?

Pentru a fi sigur că respecți noile reglementări trebuie să

  1. faci un audit de accesibilitate pe pagini și fluxuri critice (navigare cu tastatura, ierarhie heading-uri, contrast, etichete, focus vizibil, erori de formular, alt-text, video cu subtitrări listări, pagina de produs, coș, checkout, cont, suport)
  2. să faci eventualele remedieri UI/UX + front-end (HTML semantic, aria/etichete, contrast, focus, erori formular, media cu subtitrări)
  3. să faci testare cu tastatura, reflow la 320px, zoom 200%, cititoare de ecran (NVDA/VoiceOver).
  4. să te asiguri că respecți prevederile privind informarea publică: trebuie să adaugi pe website informații despre accesibilitatea serviciului și un canal de feedback — cerință expresă din Legea 232/2022 pentru furnizorii de servicii
  5. revizuiește periodic (legea cere menținerea conformității în timp)

Un sfat pentru tine: Păstrează raportul de audit și planul de remedieri pentru minim 5 ani.

Termene și perioade de tranziție

Noua lege este aplicabilă din 28 iunie 2025, dar există o perioadă de tranziție de maxim 5 ani pentru contractele de servicii încheiate înainte de această dată. 

Amenzi și autorități de control

Nerespectarea obligațiilor pentru furnizorii de servicii poate atrage amenzi între:

  1. 6.000–12.000 lei (de ex. pentru încălcări ale art. 13 alin. (1) sau (3)) 

 (1) Furnizorii de servicii se asigură că proiectează și furnizează servicii în conformitate cu cerințele de accesibilitate prevăzute în prezenta lege.

(3) Complementar prevederilor art. 29, furnizorii de servicii: 

a) se asigură că sunt instituite proceduri prin care furnizarea de servicii să rămână în conformitate cu cerințele de accesibilitate aplicabile; 

b) iau în considerare în mod corespunzător modificările caracteristicilor furnizării serviciului, modificările cerințelor de accesibilitate aplicabile și modificările standardelor armonizate sau ale specificațiilor tehnice în raport cu care se declară că un serviciu îndeplinește cerințele de accesibilitate.

  1. 7.000–15.000 lei (de ex. pentru încălcări ale art. 13 alin. (2) lit. a–e) 

(2) Furnizorii de servicii au următoarele obligații: 

a) pregătesc informațiile în conformitate cu prevederile anexei nr. 5; 

b) explică modul în care serviciile îndeplinesc cerințele de accesibilitate aplicabile; 

c) pun informațiile la dispoziția publicului în formă scrisă și orală, inclusiv într-un mod accesibil pentru persoanele cu dizabilități; 

d) păstrează informațiile atât timp cât serviciul este disponibil; 

e) în caz de neconformitate a serviciului cu cerințele de accesibilitate aplicabile, informează imediat autoritățile prevăzute la art. 19 alin. (1), din statele membre ale Uniunii Europene în care este furnizat serviciul, oferind informații în special cu privire la neconformitate și la eventualele măsuri corective luate, și iau măsurile corective pentru a asigura conformitatea;

  1. 5.000–10.000 lei pentru alte abateri specificate.

Pe lângă amendă, pot fi dispuse măsuri complementare, inclusiv suspendarea activității sau retragerea/suspendarea avizelor până la remediere.

De ce merită să acționezi din timp (dincolo de amendă)

Un serviciu accesibil 

  • crește rata de conversie – un UX clar ajută toți utilizatorii (nu doar persoanele cu dizabilități)
  • și îți deschide piața UE cu reguli uniforme și cerințe previzibile.

În plus, vorbim și despre impactul social: la 31 martie 2025 erau înregistrate în România aprox. 967.000 de persoane cu dizabilități (≈5% din populație). 

Cine controlează? 

  • ANPC (pentru anumite servicii către consumatori (de ex. bancare))
  • ANCOM, CNA, MTI – pentru domeniile lor specifice
  • ADR (pentru e-books/software dedicat și e-commerce, inclusiv elemente de transport)

Long Story Short

Dacă ai un website pentru o firmă mică, un micro – încă nu trebuie să îți faci griji, dar să ai în vedere. Dar dacă livrezi produse sau servicii online către consumatori (adică un magazin online), accesibilitatea nu mai e „nice to have”, ci obligație legală. Fă-ți ca obiectiv: EN 301 549 / WCAG 2.1 AA, fă un audit, remediază rapid zonele critice (mai ales checkout și formulare), documentează ce ai făcut și păstrează dovezile. Conformarea la timp înseamnă ZERO amenzi, ZERO întreruperi și desigur un brand puternic. 

Tu ai implementat noile reglementări? Lasă-mi un mesaj dacă ai nevoie de ajutor pentru a integra funcționalitățile privind user accessibility.

Surse oficiale și resurse utile
  • Legea nr. 232/2022 
  • Directiva (UE) 2019/882 – EAA (pagina Comisiei Europene)
  • EN 301 549 – standardul armonizat care include WCAG 2.1 AA pentru web/software
  • OUG 112/2018 – accesibilitatea website-urilor și aplicațiilor mobile ale sectorului public (metodologie ADR)

Consultant de branding și marketing online cu o experiență de peste 20 de ani în design, marketing și branding online, care, împreună, formează o combinație unică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Un răspuns la „Noile reglementări pentru accesibilitate în mediul online”

  1. […] Am scris pe Bizipedia, pe larg despre aceasta. Citește articolul integral pe Bizipedia  […]