
Schema de ajutor de stat pentru HoReCa și Turism – Până la 800.000 €/beneficiar – Prin intermediul acestei măsuri de sprijin Guvernul are ca obiectiv relansarea acestui sector, prin salvarea din pragul insolvenței și a falimentului a unui număr mare de firme care activează în industria ospitalității.
Pandemia a lovit cu putere la nivel economic în toate domeniile. Totuși, cel mai puternic afectate au fost cu certitudine HoReCa și agențiile de turism. După luni de restricții restaurantele, hotelurile, pensiunile și agențiile de turism au nevoie de ajutor, care vine prin OUG 224.
În ce constă sprijinul de la stat pentru HoReCa?
Ajutorul se va acorda beneficiarilor sub forma unor granturi care vor acoperi 20% din pierderea din
- cifra de afaceri (restaurante, pensiuni și hoteluri), suferită în anul 2020, comparativ cu anul 2019, sau din
- rulaj, în cazul agențiilor de turism.
Care este suma cu care pot fi finanțate restaurantele, hotelurile, pensiunile și agențiile de turism?
Conform OUG 224/2020, valoarea maximă a ajutorului de stat va fi de 800.000 euro/întreprindere. Cifrele utilizate trebuie să fie brute, şi anume înainte de deducerea impozitelor sau altor taxe.
Cine poate beneficia de granturile prevăzute în OUG 224?
Bugetul total alocat prin OUG 224/30.12.2020 este de 500 milioane euro (circa 2,4 miliarde de lei) pentru
- structuri de alimentație, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630, care sunt înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României;
- structuri de primire turistică cu funcțiuni de cazare clasificate, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590;
- agenții de turism licențiate care desfășoară activități conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990.
Guvernul României estimează că vor primi aceste ajutoare un număr de 73.211 de beneficiari, dintre care 15.168 structuri de cazare, 52.583 structuri de alimentație și 5.460 agenții de turism. Un aspect deosebit de important este faptul că banii se vor acorda în ordinea înscrierilor, pe principiul “primul venit-primul servit”.
Care sunt principalele cheltuieli eligibile?
OUG 224 le permite beneficiarilor utilizarea granturilor pentru următoarele tipuri de cheltuieli:
- achitarea datoriilor către furnizori;
- achiziția de materii prime (carne, legume, fructe s.a.);
- plata chiriei spațiului unde se desfășoară activitatea (unde este cazul);
- salarizarea angajaților;
- investiții pentru modernizare și reabilitare.
Când și cum încep înscrierile?
Înscrierile se vor face exclusiv online, iar perioada estimată de demarare a programului este 15 Martie 2021, urmând a se încheia până cel mai târziu pe 30 Iunie 2021.
Ce pași trebuie să parcurgă beneficiarii pentru a obține granturile?
Înregistrarea pentru obținerea ajutorului de stat se realizează prin parcurgerea următoarelor etape de către solicitant:
- înregistrarea prin accesarea sistemului informatic dedicat acestui program și completarea formularului electronic de înscriere de către solicitant;
- depunerea declarației pe propria răspundere cu privire la ajutoarele de stat primite în baza Cadrului temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijin a economiei în contextul actualei epidemii de Covid-19, ajutoarele de minimis, precum și cu ajutoarele care se încadrează în domeniul de aplicare a regulamentelor de exceptare pe categorii;
- depunerea declarației pe propria răspundere cu privire la faptul ca firma nu era în dificultate la 31 decembrie 2019, cu excepția microîntreprinderilor sau întreprinderilor mici care se aflau deja în dificultate la 31 decembrie 2019 și care au obligația îndeplinirii condițiilor de la art. 3 alin. (5);
- depunerea situațiilor financiare anuale;
- depunerea on-line a balanțelor de verificare lunare pentru urmărirea trasabilității plăților;
- depunerea on-line a raportărilor contabile semestriale;
- depunerea certificatului de atestare fiscală;
- depunerea declarației pe propria răspundere a beneficiarului, conform Recomandării Comisiei Europene nr. 4885 final din data de 14.07.2020 privind condiționarea acordării sprijinului financiar public de lipsa unei legături cu jurisdicțiile necooperante în scopuri fiscale;
- primirea în aplicația informatică a mesajului de confirmare a înregistrării solicitării de acordare a ajutorului de stat.
Semnarea contractului de finanțare cu beneficiarul se va face până cel târziu la data de 30 iunie 2021, iar plata sumelor în 30 de zile de la semnarea contractului de finanțare, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2021. În procesul de implementare a schemei se va utiliza mecanismul plății către întreprindere, în ordinea încărcării cererilor, însoțite de documentația completă, și conform datelor încărcate în aplicația informatică utilizată pentru înregistrarea și administrarea ajutorului de stat, în scopul acestei scheme.
Care sunt condițiile de eligibilitate
Întreprinderile beneficiare trebuie să îndeplinească următoarele condiții pentru a fi eligibile:
- sunt înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României
- au avut activitate curentă/operațională desfășurată de minim un an înaintea depunerii cererii de finanțare;
- nu au mai primit un alt ajutor conform secțiunii 3.1 din Comunicarea Comisiei Europene – Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de Covid-19, sau dacă au primit, ajutorul primit însumat cu cel primit în baza prezentei scheme nu depășește 800.000 euro;
- nu se află în insolvență la momentul înscrierii în cadrul schemei de ajutor de stat.
Mențiuni importante pentru beneficiarii eligibili
Beneficiarii vor avea obligația menținerii activității pentru care au obținut finanțare pentru cel puțin 6 luni de la data semnării contractului, dacă prin lege nu se instituie restricții de natură a impune suspendarea ori întreruprea activității comerciale.
În plus, pentru a putea accesa aceste fonduri este obligatorie reprezentarea de un Expert Contabil în momentul depunerii proiectului. Pentru situațiile în care suma depășește 50.000 de Euro este nevoie de certificarea unui Auditor.