Înființare SRL în 2025 – Ghid pas cu pas

SRL rămâne cea mai populară formă de organizare pentru antreprenorii din România, fiind potrivită atât pentru afaceri mici, cât și pentru cele în creștere deoarece oferă un echilibru bun între costuri, birocrație și protecția juridică a fondatorilor. Dacă te gândești să începi o afacere iată tot ce trebuie să știi despre înființare SRL în 2025 – Ghid pas cu pas.

Înființare SRL în 2025: Ce trebuie să știi înainte să începi

Dacă vrei să înființezi un SRL trebuie să știi că

  1. Nu poți înființa un SRL dacă ai cazier fiscal.
  2. Un SRL poate avea unul sau mai mulți asociați (dar maxim 50).
  3. Capitalul social minim este de 1 leu, dar recomandat este un capital de minim 200 lei.
  4. Poți să îți deschizi firma singur (ca asociat unic) sau împreună cu alți parteneri, persoane fizice sau juridice.
  5. Ai nevoie de o adresă de sediu social (care poate fi chiar și domiciliul tău).
  6. Răspunderea este limitată la valoarea capitalului social, dar doar pentru asociați. Administratorului i se poate deschide procedura de atragere a răspunderii solidare.
  7. Nu îți poți ține singur contabilitatea, este obligatoriu să ai un contabil autorizat.
  8. Poți să desfășori activitate în mai multe domenii de activitate.
  9. Beneficiezi de mai multe șanse de a găsi surse de finanțare (credite, fonduri nerambursabile, investitori).
  10. Nu te poți folosi de banii din firmă, decât după retragerea dividendelor.

Înființare SRL în 2025 – Ghid pas cu pas

Iar acum, iată pașii esențiali pentru înființarea unui SRL:

1. Alegerea codurilor CAEN

Înainte de a înființa o firmă trebuie să stabilești ce activități vei desfășura pe firmă. Astfel, trebuie să-ți stabilești în primul rând codul CAEN principal (activitatea principală pe care o vei desfășura) – care va fi trecută și pe certificatul de înregistrare – și codurile CAEN secundare (activități din care vei putea obține venituri, dar care nu vor fi menționate decât în actul constitutiv). 

2. Alegerea numelui firmei

Următorul pas este alegerea denumirii firmei. Pentru asta trebuie să pregătești o variantă principală, dar și alte 2-3 variante alternative.

Ce mai ai de făcut? 

  • Verifică disponibilitatea denumirii dorite pe site-ul ONRC – Verificare denumire.
  • Dacă este disponibilă denumire dorită, completează o cerere de rezervare denumire la ONRC – o poți face online prin portal.

3. Stabilirea sediului social

Sediul social va fi adresa oficială a firmei, unde vei primi corespondența de la instituțiile statului. La sediul social poți de asemenea să îți și desfășori activitatea administrativă, sau chiar economică, dar nu uita de obligațiile fiscale pe care trebuie să le îndeplinești în acest sens.

De ce ai nevoie pentru stabilirea sediului social?

  • Ai nevoie de un contract de comodat sau închiriere pentru spațiul în care vei avea sediul.
  • Dacă e locuință, ai nevoie și de acordul coproprietarilor/asociației de proprietari, în unele cazuri.
  • De asemenea, poți opta pentru găzduirea sediului la un cabinet de avocat sau firmă de specialitate, în baza unui contract de asistență juridică. În acest caz, perioada nu poate depăși 12 luni. După acest termen trebuie să schimbi sediul social la un alt cabinet de avocat.

4. Stabilirea unui administrator (reprezentant legal)

Un SRL are nevoie de minim un administrator, care va fi reprezentantul legal al firmei. Despre drepturile și obligațiile acestuia poți găsi aici un articol complet.

Cine poate fi administratorul unui SRL?

Orice persoană fizică, atât din interiorul firmei (asociat), cât și din afară. Acesta trebuie să fie numit prin actul constitutiv pe o perioadă determinată, care se poate prelungi, la expirarea mandatului.

5. Redactarea actului constitutiv

Actul constitutiv este documentul în care vor fi detaliate informațiile despre

  • domeniile de activitate (principal, dar și secundare)
  • datele asociaților și ale administratorului
  • capitalul social și modul de împărțire – părțile sociale ale fiecărui asociat, în cazul în care sunt mai mulți asociați
  • sediul social
  • durata firmei
  • modul de repartizare a profitului etc.

Pentru redactarea actului constitutiv poți folosi un model standard ONRC sau poți cere ajutorul unui avocat.

6. Completarea dosarului de înregistrare

Dosarul de înregistrare la ONRC trebuie să includă următoarele documente: 

  • cererea de înregistrare (formular-tip ONRC)
  • rezervarea denumirii
  • actul constitutiv
  • dovada sediului social
  • copii acte identitate asociați și administrator
  • acorduri vecini/asociație (unde e cazul)
  • autorizații și avize (acolo unde este nevoie).

7. Depunerea dosarului la ONRC

Pentru a depune dosarul la ONRC ai două variante:

  • online (recomandat) prin portalul ONRC (cu semnătură electronică)
  • sau fizic la ghișeu.

Desigur, poți face asta singur, sau poți apela la un specialist pe care să îl împuternicești să înființeze firma în locul tău.

În acest moment trebuie să faci și plata taxelor ONRC.

Alte costuri legate de înființare ar putea fi:

  • găzduire sediu (avocat sau închiriere)
  • avocat/firmă de consultanță

8. Obținerea certificatului de înregistrare și a CUI-ului

Dacă dosarul este complet și corect, atunci înregistrarea nu ar trebui să dureze mai mult de câteva zile 3-5 zile lucrătoare.

După înregistrare, ONRC îți va elibera 

  • certificatul de înregistrare pe care vei avea menționat codul unic de înregistrare (CUI) și numărul de ordine în Registrul Comerțului (J), precum și adresa sediului social și a codului CAEN principal
  • și certificatul constatator.

Ce urmează după înființare?

După înființare trebuie să 

  1. deschizi un cont bancar
  2. te înregistrezi ca angajator în REGES Online (dacă vrei să angajezi pentru afi micro)
  3. îți găsești un contabil

Înființarea unui SRL este mai simplă decât era în urmă cu câțiva ani, în special datorită digitalizării. Totuși, este important să te informezi bine sau chiar să colaborezi cu un contabil sau consultant specializat.


Expert Contabil membru CECCAR, pasionată de content marketing, traduc aspectele fiscale și de business într-un limbaj antreprenorial ușor de digerat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *